Tsepeliin LZ-24 ehk L 3 oli peaaegu identne kõnealuse LZ-27 ehk L 4-ga. Mõlemad osalesid esimeses Briti pommitamises ja ka nende saatus oli sarnane.Foto: thisdayinaviation.com
Maailm
17. veebruar 2021, 07:15

MINEVIKUHETK | 17. veebruar: sakslaste tsepeliin kukkus Põhjamerre (3)

17. veebruaril 1915. aastal jäi Saksa tsepeliin LZ-27 Põhjamere kohal lumetormi kätte. Lennumasin kukkus Taani ranniku lähedal vette ja uppus.

Vaid kuu enne õnnetust osales tsepeliin LZ-27 ajaloo esimeses õhurünnakus Suurbritanniale. Eelnimetatud lennumasin ja kaks teist tsepeliini kukutasid lõhkekehi Inglismaa idarannikul asuvatele linnadele. Suuremat kahju uudsed õhusõidukid siiski ei teinud – kahes pommitatud linnas hukkus kokku vaid neli inimest. Esimese maailmasõja käigus said tsepeliinid sõjamasinatena aga üha olulisemaks.

LZ-27 oli 17. veebruaril naasmas tavapäraselt luuremissioonilt Norra rannikualadelt. Kõnealuse tsepeliini meeskond koosnes 15 mehest. Nad otsisid vaenlaste kaubalaevu, ent suundusid neid leidmata tagasi Hamburgi poole. See oli nende 11 samalaadne retk. Krahv Platen-Hallermundi juhitud sõidukit tabas tagasiteel aga ootamatu ning karm lumetorm.

Meeskond polnud tugeva tormituule tõttu võimeline tsepeliini juhtima, mistõttu valmistuti halvimaks. Õhusõiduk lootis jõuda Taani rannikule, et seal hädamaandumist sooritada. Sinna nad ei jõudnud, sest tsepeliin vajus enne sihtkohta jõudmist merre. Taani rannavalvel õnnestus 11 meeskonnaliiget päästa, kes olid enne veega kokkupõrget tsepeliinist välja hüpanud. Nad võeti kohalike võimude poolt vangi ning kuulati üle. Ülejäänud neli meeskonnaliiget tõenäoliselt uppusid, ent nende surnukehi ei leitud.