HMHS Britannic I maailmasõja ajal.Foto: Wikimedia Commons
Maailm
21. november 2020, 07:15

MINEVIKUHETK | 21. november: Kreeka lähedal uppus Titanicu sõsarlaev (6)

21. novembril 1916. aastal uppus Egesuse meres luksuslik laev HMHS Britannic. Tegu oli Titanicu sõsarlaevaga, millega koos läks põhja 30 inimest, ent rohkem kui 1000 pardalviibijal õnnestus pääseda.

1912. aastal toimunud „uppumatu“ Titanicu katastroofi valguses tegi Briti laevatootja White Star Line traagilise saatusega laeva valmistamisjärgus olevale sõsarmudelile mitmeid muudatusi. Esiteks muudeti aluse nimi Giganticust Britannicaks, mis kõlas asjaolusid arvestades tunduvalt tagasihoidlikumalt. Samuti muudeti laevakere tugevamaks – eriti jäämägedega kokkupõrget arvestades. Ettevõte lisas ka erinevalt Titanicust sinna piisavalt päästepaate, et vajadusel kõiki reisijaid mahutada.

Tollal maailma suurim luksuslaev alustas tegevust 1914. aastal, ent peagi võttis Briti valitsus selle teisel otstarbel kasutusele, sest algas I maailmasõda. Britannicast sai sanitaarlaev, mis tõi haavatud inglasi erinevatelt sõjatandritelt koju.

1916. aasta 12. novembril alustas Britannic Southamptonist oma kuuendat retke Vahemerele. 21. novembri hommikul raputas Egeuse merele jõudnud laeva tugev plahvatus. Britannic oli kell 08:12 tabanud meremiini, mis tekitas alusele suurema kahjustuse kui jäämägi Titanicule. Kapten Charlie Bartlett käskis kähku veekindlad vaheuksed sulgeda, ent uputus oli võimust võtnud juba laeva kuues sektsioonis. Pardal viibis tol hetkel 1065 inimest, ent 50 000 tonni kaaluv Britannic oli katastroofiks tunduvalt paremini valmistunud kui Titanic.

Kapten Bartlett üritas laeva lähedalasuva Kea saare rannikule juhtida, ent see ei õnnestunud – alus uppus liiga kiirelt. Õnnetuse tegi hullemaks asjaolu, et mõned meeskonnaliikmed üritasid esimesel võimalusel päästepaatidega põgeneda. Kuna laev liikus, imesid Britannica sõukruvid väikesed paadid endasse, mistõttu nende pardal olnud inimesed hukkusid. Vähem kui pool tundi pärast õnnetust mõistis Bartlett, et alust pole võimalik päästa ning käskis evakueerimisega alustada.

Kokku suri Britannica õnnestuses 30 inimest. Titanicu sõsarlaev oli I maailmasõja kõige suurem uppunud alus ning tänini suurim reisilaev, mis merepõhjas lebab.