Foto: Aldo Luud
Eesti
24. oktoober 2019, 00:10

Tõnis Erilaiu lehesaba | Kuidas algas korrapärane rongiliiklus Peterburi

Vanal ajal uudistega kiiret polnud. Alles ligi kuu aega hiljem kirjutas Perno Postimees ehk Näddalileht 1870. aastal: „Korrapärased sõidud Balti raudtee peal on laupäeval, 24. oktobril peale hakkanud ja ärrasõido ja linna samise tunnid on nenda seatud: ärraminnik Tallinnast Peterburgi hommiko kell 9,30 minuti ja on päärast lõunat kello neli 55 minutit Narvas; sõidab Narvast jälle eddasi pärast lõunat kello 5,25 minutid ja on õhto kello 10,40 minuti Peterburgi Warshawi rongijaamas. Nüüd pörame jälle tagasi Peterburgist Tallinna pole ja siis sõidab massin Peterburgist ära hommiko kello 8,30 minuti ja on õhto kello 9,35 minuti aeal Tallinnas.“

Tallinna ja Paldiski vahel sõitis see rong tunni ajaga kohale.

Konkurente, kes uudist kiiremini oleks trükkinud, toona peaaegu polnud. Küll aga oli Eesti Postimees ehk Näddalaleht juba varem teatanud esimesest surmaga lõppenud õnnetusest raudteel: „20. sept. Lehtsi vallamees, Jürri Stokberg Ambla kihelkonnast, õhto ehhaajal raudtee peal surnuks sõidetud. Tedda oli enne sedda joobnult nähtud, pärrast on ta vist raudtee peale maggama jäänud ja maggab nüüd – viimse päevani! Kes võib vanna innimeestele vahid tahha panna?“

Inimesed tegid kohe ka pahandust. Perno Postimees kirjutab, et Purtse mõisa lähedal hüppasid vagunirattad rööbaste pealt kõrvale – keegi oli raudteele kivid ette pannud.