Maailm

Kas roheline mõtlemine on ebamehelik ja ökopehmodele? (2)

Toimetas Greete Kõrvits, 28. veebruar 2018, 18:51
Foto: PantherMedia/Scanpix
Naised on rohelise mõtte- ja eluviisi poolest meestest eesrindlikumad. Kuid tegelikult pole asi ju üldse selles, et mehed loodusest ei hooliks. Mees muretseb aga väga ka meheliku kuvandi pärast ja loodussõbralik värk, noh, see on... kuidagi pehmo?

Kui naised loobivad vähem prügi maha, tegelevad taaskasutusega ning jätavad üldse endast maha väiksema ökoloogilise jalajälje, siis kas asi on iseloomude erinevustes? Mõned uuringud on näidanud, et naised hindavad altruismi ja empaatiat rohkem ning väidavad, et sellega saab seletada ka naiste hoolitsust keskkonna eest.

Samal teemal

Kuid teadusajakiri Scientific American uuris asja ise ning leidis, et pigem on puudulik rohelise mõtteviisi suhtekorralduslik pool. Öelda, et mehed ei hooli keskkonnast, on vale. Kuid mehed hoolivad väga ka oma imagost ja ei soovi mingil juhul pehmona mõjuda. Nad muretsevad, et ökosõbralik mõtteviis jätab neist naiseliku mulje.

Uuringus võttis osa enam kui 2000 meest ja naist. Mõlema soo esindajad hindasid erinevaid keskkonnasõbralikke tooteid, käitumismustreid ja tarbijaid kui „naiselikke“.

Näiteks: osalejatel paluti kirjeldada fotosid kaht tüüpi poeskäijatest. Ühed ostlejad kasutasid taaskasutatavaid riidest poekotte, teised tavalisi kilekotte. Olenemata pildil oleva isiku soost kirjeldasid uuringus osalejad kilekotiostjaid mehelike omadussõnadega ja riidest koti kasutajaid naiselike terminitega - isegi, kui pildil ostis kilekoti naine või riidest kotti kasutas mees.

Osalejatel paluti ka meenutada viimast korda, mil nad ise midagi keskkonnasäästlikku tegid. Oma tegu ja tundeid kirjeldades arvasid osalejad, et on teinud midagi tüüpiliselt naiselikku.

Iroonilisel kombel on mehed, keda muidu peetakse naistest vähem tundlikemateks, oma mehelikkuse osas erakordselt tundlikud. Palju rohkem kui naised naiselikkuse osas. Meestel on hoopis raskem valida nn naiselike ja mehelike igapäevaesemete vahel (näiteks naist ei huvita eriti, kas ta ostab roosat või tumerohelist värvi žiletipaki, mehe jaoks oleks roosa tõenäoliselt vastunäidustatud). Meestes tekitavat ebakindlust juba ööklubis värvilise joogi ostmine, daami käekoti hoidmine või kõrge hääletoon.

Ühes uuringu katses andsid teadlased meessoost osalistele roosa kinkekaardi ning palusid neil selle eest kolm eset osta: lamp, seljakott ja patareid. Kõigist toodetest olid valikus nii rohkem kui vähem keskkonnasõbralikud versioonid. Kui mehed said kätte mingit muud, mehelikku värvi kinkekaardi, uurisid nad heameelega loodussõbralikke tooteid ning ostsid neid ka suurema tõenäosusega. Roosa kinkekaart aga pani mehed ilma pikema mõtlemiseta otsekohe ostma kahjulikumaid, vähem rohelisi tooteid.

Teadlased soovitavad ökosõbralike reklaamide väljamõtlejatel seda ebakindlust mitte ignoreerida. Kui uuringus osalenud mehed olid äsja saanud mingit positiivset tagasisidet oma mehelikkuse kohta, tundsid nad end kohe piisavalt hästi ja enesekindlalt, et valida keskkonnasõbralik toode. Teadlased soovitavad reklaamides kasutada tumedamaid toone, mehelikke looduspilte (näiteks metsikutest kiskjatest või süngetest laantest) ja jõulisi sõnu. Uuringus osalenud mehed olid ka varmad toetama looduskaitseorganisatsioone, mille logo oli mehelikum või ostma hübriidauto, mille reklaamplakatil on mudelit kirjeldatud maskuliinse mehe sõiduvahendina.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee