Virtsu raudteel Konoveres (ka Konuvere nime all),Tiiduveres ja Paljasmaal asusid raud-
tee nõudepeatused ehk posti ja sildiga teivasjaamad.Reisirongid peatusid siin vaid iga-
kordse reisijate nõude korral peale- ja mahatulekuks.Kaubarongid vurasid siit peatuma-
tult edasi.Hanilas oli ka nõudepeatus,ent siin ka rongid ikka peatusid,kasvõi pooleks,
teinekord ka minutiks.Kohalik rahvas seisis selle eest- ja neile tuldi ses osas Raudtee-
valitsuses ka vastu.Hanila raudteepeatuses oli Nõukogude ajal ka ootekoda- selline
putkataoline ehitis,mis oli alles ka 1970.aastal peale raudtee ülesvõtmist.
Ajavahemikus september 1957.a. kuni mai 1968.a. võis Rapla-Virtsu raudteel aeg-ajalt
näha sõitmas naftaronge.Seda vedas diiselmootorvedur TU2,järel pikk rivi naftavagu-
neid Altai (veokaal 17 tonni) ja Demihovo (veokaal 20 tonni).Virtsus asus sel ajal nafta-
baas ning Virtsu jaama ja Virtsu naftabaasi ühendas spetsiaalne naftabaasi raudteeha-
ru.Naftabaasi kohustati täitma ka raudteenorme st. laadimisplaane.
Sakslaste ajal,1941.a.-1944.a. esines Rapla-Virtsu raudteel arvukalt vargusi: kõike roh-
kem Eesti kitsarööpmelisel raudteel sel perioodil.Raskel ajal varastati kõike,esmajoones
muidugi toiduaineid ja tubakatooteid,kuid ära ei põlatud ka mitmesuguseid tööstuskau-
pu,milledest mõned polnudki teab kui väärtuslikud,aga ikka võeti.Juhtumeid ka uuriti,aga
palju neid avastati ja kedagi vastutusele võeti,oli juba iseasi. 1943.a. pandi kord Virtsu
jaamas rongile õlleankur õllega ja see alustas sealt oma seiklusterohket teekonda Tal-
linn-Sadama jaama,kaasas väärt saadetist turvavad raudteeametnikud.
Eelnevale lisaks: Kaitseväelaste õnneks viibis sel korral Lihula jaamas arst,kes sai kohe
abi anda- kõik kohad olid verd täis... Lihula jaamast helistati Virtsu jaama ja kutsuti koha--le Virtsu raudteekonstaabel ja Virtsu raudteeambulantsist arst.Teema aga vaikiti targu
meedias maha.
1931.aastal,enne raudtee avamist,sõitis Rapla jaama Kaitseväe Pioneerpataljoni mootor-
dresiin,peal ohvitserid ja ajateenijad.Raplast soovisid nad edasi sõita Virtsu uue teega
tutvuma."Kas tee Virtsuni on vaba," küsisid nad."Jah on," vastasid Rapla raudteelased.
Nii sõideti uljalt Lihulani,kus pimedal jaama peateel seisis valgustamata töörong,millega
toimus kokkupõrge.Tulemuseks katkine dresiin ja vigasaanud sõjaväelased.
Parandan veel ühe kirjavea: nimelt,suurvesi tekkis 1932.a. Konovere raudteesilla juures.
Konoveres (mida ka Konuvere nime all tunti),asus raudteepeatus,st. teivasjaam.
40 aastat enne viimase rongi sõitu,25.mail 1968.a.,25.mail 1928.a. sai niisiis vastu võe-
tud otsus Rapla-Virtsu raudtee ehitamise kohta.Sellele eelnesid Läänemaal arvukad rah-
vakoosolekud,kus paljudel asjasthuvitatutel oli oma nägemus,kuhu ja kuidas uut raud-
teed rajada.Kaaluti ka Rapla-Märjamaa-Pärnu trassi,ent Rapla-Virtsu jäi peale.Seda ka
põhjusel,et oli valmimas Eidapere-Papiniidu peamagistraal ja milleks siis topeltühendus.
Saared ja Läänemaa aga vajasid head ühendusteed Harjumaa ja Tallinnaga.
1958.a. tekkis Virtsu jaamas omamoodi probleem: nimelt ladustati sinna superfosfaati,
mida siis kõikide eeskirjade vastaselt hoiti lihtsalt lageda taeva all.Mingi hetkel sattus
see pinnasesse ja sealt edasi Virtsu elanike kaevudesse.Tagajärjeks palju pahandust.
Tallinn-Väike Teejaoskonnast ja Tallinnast tulid siis spetsialistid olukorda klaarima ja
lahendama,ent elanike pahameelest võis aru saada küll,teema tõstatati ka ajalehtedes.
Parandan vea: sakslaste ajal,1941.a.-1944.a. oli Tallinn-Sadam-Ruhja vahel käigus eks-
pressrong,mida tunti nime all Ruhja ekspress ja mis oli käigus 15.augustini 1944.a.Sel-
lele rongile oli pääs,erinevalt Virtsu rongist,märksa raskem,vaid vabade kohtade alusel
ja sedagi sõidulubadega,mida ka sageli Välipolitsei poolt kontrolliti.
Eelnevale lisaks: kõigele vaatamata sündis veduri ja kaubavaguni vahel väike kokku-
põrge,mis siiski suurt kahju ei toonud.Seejärel haagiti kaubavagun veduri külge ja toime-
tti oma kohae- haruteele.Karuse jaamaülem aga sai Riigi Raudteevalitsuse Ülemalt käsk-
kirja lohaka teenistuse eest.Sama juhtus 1932.a. talvel Virtsu jaamas: tormituul tõukas
kaubavaguni Virtsu jaamateel omapäi sõitma- loodusjõude ei olnud takistamas keegi.
Tulemuseks oli, tühi kaubavagun veeres sõidu lõppedes Virtsu jaamas lihtsalt ühe paari
ratastega rööbastelt välja.Kohale kutsuti teebrigaad tungraudadega.
1932.a. talvel oli juhtumne,kus Karuse jaamas sõitis kõrvalteel olev tühi kaubavagun
jaama peateele seetõttu,et jaamatee oli kallakul,kohustuslik tõkis oli kaubavagunile
jäetud alla panemata ja pöörang ümbertegemata.Nii see tormituul selle õnnetu vaguni
sinna tõukas.Seda märkas viimasel hetkel Karuse jaamaülem,kes vehkivat petrooleum-
lampi,signaallippu ja vilet käes hoides kohale tormas.Tuudi jaama poolt paistsid juba
saabuva reisirong Nr.13 tuled.Vedurijuht pidurdas,nagu sai,abi andis vastuauru.
Eesti Vabariigi ajal oli Märjamaa ja Lihula jaamadest lähtuvad kruusaveo raudteeharud,
mis küll hiljem likvideeriti.Tavaliselt seisis neis jaamades liivarong tagavarateel.See
koosnes liivaveo vaguneist ja tavaliselt kahest kinnisest kaubavagunist.Ühes olid teetöö-
liste tööriistad ja vahendid.Teises kaubavagunis (köetavas soojakvagunis korstnaga),
mida ka venepäraselt vagontsikuks nimetati,elasid teetöölised.Brigadir oli korteris.Hom-
mikul tuli ta kohale,viis mehed rullikuga tööle,liivarong sõitis ka neile järele.
Stalini ajal oli Virtsu raudteel käigus ka agitatsioonirong,mille kooksseisu kuulus ka kino-
vagun,milles raudteelased ja nende pereliikmed said mitmesuguseid filme vaadata.Käi-
gus oli ka vagunpood raudteelaste ja nende pereliigete varustamiseks.Vahel jäi see tule-
mata ja pahased raudteelased siis ootasid... Märjamaa teemeister Vaher võttis sel tee-
mal korduvalt sõna: meie,Märjamaa,Pühatu ja Koikse jaamade teenijad oleme kohal,aga
mida pole,on lubatud vagunpood.Vahel see tuli,aga polnud jälle kaupa,mida raudteelased
soovisid.
Reisiliiklus Tallinn-Sadama ja Virtsu sadma vahel kestis 1944.a. Hiljem jäi algjaamaks
Tallinn-Väike.Virtsu sadamaraudteel kestis liiklus 1966.aastani,mil see demonteeriti.
Virtsus alustati raudtee ülesvõtmisega 27.mail 1968.a.Kuid tööd ei sujunud plaanipä
raselt: kohalikud raudteelased keeldusid oma kätetööd lammutamast ja läksid kaluri-
teks.Seetõttu tuli demonteerijaid tuua mujalt.Viimane töörong lahkus Virtsust 18.juunil
1968.a. ja viimane materjale äravedav rong 20.juunil 1968.a.
Rapla-Virtsu raudtee sulgemisjutt võeti esmalt üles aastal 1959. Tõsisemalt nõuti seda
juba 1962.a.Põhjendusena toodi välja jua eelpol mainitud argumendid ja rahaline eba-
tasuvus.Mis saab raudteeliini teenijaist,hooneist jms.,sellest toona vaikiti.Plaan Rapla-
Virtsu raudtee likvideerimise kohta kinnitati Moskvas NSVL Ministrite Nõukogu vastava
määrusega 17.etsembril 1966.a. ja see ei näinud ette tee ümbereehitust.
1962.a. suvel oli Tallinn-Väike reisirong käigus öisel ajal.Oli juhus,mil selle järel sõitis
motordresiin Teeameti spetsialistidega.Need veel küsisid rongimeeskonnalt,et miks
nii- rong on ju peaaegu inimtühi.Need vastasid: Tallinnas otsustati,pole nende teha.
Siit ka üks põhjus,millega argumenteeriti Virtsu raudtee sulgemist- näete: rahvas ei
sõida- Ikarus- bussidega sõidvad ja kaubaveoks on meil Zil-veoautod,kirjutati lehes.
1958.a.oli juhus,kus Tallinn-Virtsu rongile olid juurde lisatud vagunid kirjaga "Tallinn-
Pärnu".Pärnu reisijad läksid vagunisse ja suur oli nende üllatus,kui peale Rapla jaama
sõitis rong Virtsu suunas.Kisa kui palju! Raikküla jaamas tulid reisijad rongilt maha ja
jäid ootama Virtsust tagasitulevat rongi.Tallinn-Väike Vagunimajanduse Osakonna Ülem
pidi seejärel ajakirjanduses pahasstele reisijatele aru andma,rohkem midagi sellist ei
esinenud.Sel perioodi oli Rapla-Virtsu liinil käigus üks reisirongi paar.Rong peatus jaama-
des vaid minutiks paariks.Käigus olid ka eraldi kaubarongid.
Sakslaste ajal,1941.a.-1944.a. oli Tallinn-Sadam-Virtsu sadama vahel käigus üks reisi-
rongipaar.See oli alailma rahvast täis.Koikse ja Pühatu ning teistest jaamadest peale-
tulijad ei mahtunud kuidagi rongile,konduktor käis ja õiendas,nagu sai... Sõitsid siin
Saksa ohvitserid,sõdurid,linnainimesed,maainimesed,ametnikud ja teised.Virtsu liin
polnud väga tähtis,agu Ruja ekspress,nii ei sattunud siia sageli ka Välipolitsei ehk
rahvakeeli Ketikoerad.Inimesi oli vagun täis: kes ajas juttu,kes luges jne.
Veemajad jaamades (Märjamaal,Vgalas,Virtsus) olid vajalikud eeskätt auruvedurite vee-
ga varustamiseks.Diiselmootorvagunitel neid ei vajatud,1957.a. septembrist kasutusele
võetud diiselmootorveduritel TU2 polnud neid üldse tarvis ning hooned jäid valdavalt
jaamateenijate ja teebrigadide tarbeks.Veemajades oli eraldi ametnik- veemaja masinist
ja tema allus vastavale jaamaülemale.1957.a. võeti kasutusele ka täismetallist rohelised
reisivagunid PAFAWAG (Poola Rahvavabariigis toodetud),mis olid õhkpidureil.
Eesti Vabariigi ajal oli Virtsu raudteel tavaliselt käigus kaksreisirongi paari,lisaks moo-
torrongid,eirongiddresiinid,kaubarongid,komisjonide rongid jne.Raudtee ülevaatust
teostati tavaliselt kaks korda aastas- mais ja novembris või ka aprillis ja oktoobris.Liini-
le sõideti spetsiaalse ametvaguniga Tallinn-Väiksest või mootordresiiniga ja seati tege-
vuskulude hindamiseks kokku eelarve aruanded: kus ja mida ning missuguse summa
eest on vaja teha.Selle kinnitas Raudteevalitsuse Nõukogu ettepanekul Teedeminister.
Toonane Virtsu rong oli sageli rahvast täis,harva tühjem.
Rapla-Virtsu rongi teenindas Eesti Vabariigi ajal tavaliselt kuueliikmeline brigaad: veduri-
juht,vedurijuhi ab,rongijuht (kellele allus kogu rongipersonal),vanemkonduktor,noorem-
konduktor ja vaguniõlitaja,keda ka rongiõlitajaks nimetati.Viimasel neljal oli igaühel tee-
nida ka oma pidurvagun.Peale igapäevase rongitöö pidiiid nad vahel tegelema ka tööde-
ga,mis plnud nende põhitöö,sest juhtumeid oli igasuguseid: olma politseinikeks,arsti-
deks jne.Vahel oli ka mõni päris politseinik ja arst rongil ja siis oli abi kohe olemas.
Eesti Vabariigi ajal olid veeremis Virtsu rudteel esialgu vaid auruvedurid.1938.a. võti
siin kasutusele diiselmootorvagunid DeM. Nr.Nr.1-4.Neist Nr.3 ja Nr.4 olid modernisee-
ritud pidurdussüsteemiga,mis aitasid ära hoida palju avariisid,kuna esines juhtumeid,
kus järelvalveta koduloomad- lehmad,hobsed,lambad,sead jt. hulkusid raudteel ringi,
vahel jäid alla ka inimesed,nidjuhtumeid tuli ikka aeg-ajalt ette.DeM.-e tunti rahvapära-
selt nime all Mulgi ekspress ja neil oi järel üks klassvagun,vahel ka kaks või enam.
Et Eesti aja lõpus oli juba palju diiselvedureid.Tuli sovettide võim 1949.a. ja vähem kui aasta jooksul olid diiselvedurid kadunud ja vanad aurususlad tagasi.
1932.a. tõusis Koovere raudteesilla juures vesi ja jäärüsi väga kõrgele j eiselpool silda
tekkis voolavast veest midagi kosesarnast.Omapärast vetemängu kogunes vaatama
suur hulk rahvast.Kuid väga hästi ehitatud raudteesild pidas sellele katsumusele vastu
ja midagi sellist enam ei juhtunud.Samal ajal tekkis Virtsu raudteetammi juures üle Ra-
me lahe liigvesi.Rongisõitjatel tekkis tunne,nagu sõidas rong keset merd- kõikjal,kuhu
vaatad,oli vaid vesi.Hiljem saadeti liivarong töölistega teetammi kindlustama.
1932.a. ja 1933.a. oli raudtee seisukord uuel raudteel Rumba ja Rootsi jaamade vahel
nigel.Vagun raputas,mis hirmus ja reisijad kinnitasid,et neil on tunne,justkui sõidaks
nad peale Kuivastu-Virtsu laevasõitu taas merel... Aga õnneks vagunid rööbastelt siin
välja ei läinud.Teedeministeeriumi Riigi Raudteevalitsuse Direktori poolt väljaantud
käskkirjaga piirati siin liikumiskiirust,seejärel teelõik korrastati ja sõita võis taas normaal
kiirusega.Siiski peab märkima,et Eesti Vabariigi ajal oli Rapla-Virtsu raudtee tehniline
seisukord päris hea,võrreldes mõne teise liini,eriti aga Türi-Tamsaluga.
Rapla-Virtsu raudtee rajamiseotsus langetati Riigi-
kogu poolt 25.mail 1928.a.- täpselt 4000 aastat en-
ne viimase rongi sõitu.Ehitust alustati korraga Rap-
last ja Virtsust,seejuures Virtsust kaks nädalat va-
rem.Korra,se oli 1930.a.,läks ehitusmaterjalidega
raudteepraam Virtsu sadamas merepõhja,kuid tõs-
teti taas pinnale ja tööd võisid jätkuda.Rumba ja
Rootsi jaamade vahel said raudtee-ehitajad kokku.
KOMMENTAARID (28)