Foto: Tõnu Talivee
Eesti
23. november 2021, 00:05

Tõnis Erilaiu lehesaba | Kuidas hiidlasi vapustas kohutav lennuõnnetus

Tallinnast tulles oli An-28 koos 14 reisija ning kolme meeskonnaliikmega pardal jõudnud reedel, 23. novembril 20 aastat tagasi kolmveerand seitsme paiku õhtul üsna Kärdla lähedale, kui lennuk selles olnud inimeste arvates õhuaukudesse sattus. „Mõtlesin, et see läheb üle, võttis tuure juba üles. Siis hakkasid käima paugud, lõi lennuki pimedaks, kütuselõhn tuli lennukisse,“ rääkis mõni tund hiljem haiglas lebades ajakirjanikule üks reisijaist.

Maandumisettevalmistusi alustanud lennuk oli kukkunud soisesse metsa Soera talumuuseumist mõnisada meetrit eemal ja purunes pea täielikult. Ilm oli kehv. Puhus kõle tuul. Taevast tibutas vihma ja lume segu. Kärdla maandumisrajani jäi veel kilomeetri jagu maad.

Kohe hukkus lennukis olnud 49aastane mees. Hiljem suri Tallinna lastehaiglas teinegi reisija, kümneaastane poiss. Kergemalt või raskemalt said kõik vigastada. Siiski olid kuus neist nii terved, et pääsesid pärast esmaabi saamist minema.

Uurimiskomisjon kinnitas pärast kahekuist tööd, et õnnetuse põhjustas lennuki kapten, kes ei olevat hinnanud lennuväljale lähenemisel olukorda õieti ja kasutas valesid juhtimisvõtteid – muu hulgas hoidis põhjendamatult väikest lennu- ja suurt laskumiskiirust. Lennukikapten end süüdi ei tunnistanud.

Protsess kestis aastaid ja lõppes seetõttu ka ettearvatult: riigiprokuratuuri taotlusel lõpetati see otstarbekuse kaalutlusel.