VARSTI VALMIS: Tammi ehitus 1896. aastal.Foto: Rahvusarhiivi filmiarhiiv
Eesti
17. september 2021, 19:20

18. septembril 1894 algas Muhu- ja Saaremaa vahelise tammi ehitus

VÄINATAMMI SÜND: „Sinowjewi silla“ ehitamine takerdus raiskamise taha

Muhu- ja Saaremaa vahelisest tammist hakati rääkima juba 1852. aastal ja esimesed eskiisid valmisid 1865. aastal, kuid 1870. aastakski ei olnud ehitus veel alanud. Nimelt olevat Kuivastu mõisnik tammi ehitamiseks mõeldud raha ära raisanud. Nii jõutigi pea kaks aastat kestnud ehitamiseni alles ligi kolm aastakümmet hiljem. Ideest teostuseni kulus 44 aastat. Kas Saaremaa püsiühendust tabab sama saatus?

Miks tammi vaja oli? Juba Rootsi võimu ajal, 17. sajandil veeti iga nädal posti üle Suure väina Pärnusse ja tagasi. Posti vedamiseks kujunes ajapikku välja kaks marsruuti: saarte vahel Orissaare–Vahtna ning Muhumaa ja mandri vahel Kuivastu–Virtsu. Suure ja Väikese väina ületamiseks kasutasid postivedajad purjelaevu, mida kohalikud elanikud kutsuvad uisuks. Peale posti veeti nendega üle ka inimesi ja hobuvankreid. 1789. aastal tehti algust reisijateveoga postihobustel Kuressaare–Pärnu postmaanteel. 1855. aastal algas reisijatevedu ka Tallinna–Risti–Virtsu–Kuressaare postmaanteel.

Edasi lugemiseks:

Osta üks artikkel

Ühe artikli lugemisõigus
3.99