Foto: Pixabay.com
Eesti
4. september 2021, 00:02

Tõnis Erilaiu lehesaba | Kuidas Eestis korraldati esimene lennuvõistlus

See oli neljapäeval, 4. septembril 1930, kui lennuvägi esimese lennuvõitluse korraldas. Tagasihoidlikult nimetati seda ametlikult küll vaid kümne lennuki ringlennuks Tallinnast Rakvere kaudu Tartusse ja sealt jälle tagasi, kuid võistlus oma karikate ja auhindadega oli see ometi.

Waba Maa: „Minut enne kella 9 langetab riigivanem (Otto Strandman) lipu, mille järele esimesena liikuma hakkab ltn. Parsmani ja veltveebel Põldroosi juhitud õppelennuk Awro. Vaevalt saab masin maast lahti, kui juba lennuk kaldub vasakule tiivale, et teha pööret ja suunduda Rakvere poole. Õhkutõusmine sündis umbes Pirita sihis vastu tuult.“

Veltveebel Schmidti lennukis ka riigivanem Strandman. Tema lend viis vaid Rakverre ja tagasi.

Lennukiirus ei olnud võistlusel kõige tähtsam. Kaasa pandi bensiini arvestusega 29,4 kilo tunnis. Kui läks vähem, saadi punkte, kui rohkem, siis võeti neid maha. Lasnamäel mõõdeti maandumise täpsust. Siingi võis sadu punkte võita või siis kaotada.

Tallinna jõudis kümmekond minutit pärast kolme esimesena tagasi leitnant Parsman, kes oli ju ka esimesena startinud. Pärast kogutud punktide hindamist kuulutati võitjaks leitnant (Ervin) Martson lennukoolist, kes sai riigivanema rändauhinna – suure hõbekarika kotkal. Temast sai hiljem Ain Mere, poliitilise politsei ja Saksa okupatsiooniaegse julgeolekupolitsei ning erikohtute juhte.