Foto: Pixabay.com
Eesti
26. august 2021, 00:03

Tõnis Erilaiu lehesaba | Kuidas Eesti lootis end oma bensiiniga varustada

„Täna kuuldavasti paneb a.s. Kiwiõli oma uue bensiinivabriku käima esialgu proovimiseks. Kiwiõli vabrik kavatseb aastas valmistada umbes 4999 tonni bensiini. Ühes riiklise põlevkivitööstusega suudaks meie oma bensiinitööstus kodumaa tarvidust pea täiel määral rahuldada,“ kirjutas Kaja oma lühisõnumis 26. augustil 90 aastat tagasi.

Päewaleht oli samal päeval oma artiklis „Eesti bensiin tungib peale“ täpsem. Kiviõli vabrik suudab läbi lasta 30 000 tonni toorõli ja teha sellest kuni 5000 tonni bensiini. Kui juurde panna riikliku Kohtla vabriku toodang, mis küll Kiviõlist kaks ja pool korda väiksem, ja Kohtlaga võrdse mahuga Goldfieldsi proovitehas, siis on omamaine bensiinivajadus, umbes 1000 tonni aastas, kuhjaga täidetud ning kütust saab Soome ja Lätti välja vedada.

Õlitoodang on aga nende vabrikute abil nii suur, et riigiraudteel võib kõik vedurid õliküttele üle viia, nentis Päewaleht. „Kaob reisimist ja raudtee ümbrust traumeeriv põlevkivisuits ja palju teisi nähteid,“ rõõmustas kirjutaja.

Kuid ta heitis kivi riigivalitsuse pihta, kes kütusetootmist kõrgete maksudega ja tollidega kägistavat, mis teeb sisse veetava kütuse odavamaks. Lausa ahistavaks nimetab Päewaleht aga riigi põlevkivitööstuse tegevust, kes välisbensiini kohalikuga segab ja segu müüb 20 sendiga liiter, kui meie oma tööstuse bensiini hind on makse arvestades 28–30 senti liiter.