Foto: Teet Malsroos
Eesti
10. august 2021, 00:04

Tõnis Erilaiu lehesaba | Kuidas kopteriõnnetuses hukkus 14 inimest (3)

Kell näitas 12.39, kui linnahalli katuselt tõusis 10. augustil 2005. aastal õhku ja võttis suuna Helsingile Copterline'i liinilennul olnud kopter Sikorsky S-76. Pardal oli 14 inimest: reisijad ja kaks meeskonnaliiget.

Mõne minuti pärast, kui kopter oli jõudnud 300 meetri kõrgusel Naissaare ja Aegna vahele, kostis sellelt kaks korda mingit imelikku heli. Kopter kaotas kõrgust, tegi 35 sekundi jooksul langedes vähemalt kolm tiiru ja sulpsatas merepõhja 43–48 meetri sügavusele. Pinnale jäid õlilaik ja tiivik. Millegipärast ei hakanud tööle sellise õnnetuse puhuks mõeldud avariipontoonid, mis oleks kopteri mõneks ajaks pinnale jätnud. Nüüd aga ei olnud enam lootust, et keegi oleks põhi üleval merepõhjas vedelevas kopteris ellu jäänud.

Poolteist tundi hiljem paluti soomlased päästetööle appi, sest Eesti tuukrid nii sügavale sukelduda ei suutnud. Kahe päevaga toodi pinnale 13 surnukeha, piloot Peter Fredrikssoni surnukeha leiti alles kaks nädalat hiljem vrakist 45 meetri kauguselt.

Hilisem uurimine viis alles aastate pärast teadmiseni, et õnnetuse põhjustasid hüdrovõimendi (esiservo) kolvipea küljest lahti koorunud kattekihi suuremad tükid, mis ummistasid juhtkraani kanaleid.

Copterline oli alustanud lende Tallinna ja Helsingi vahel 2000. aastal ja kõik oli tolle saatusliku päevani hästi sujunud. Kuigi lende prooviti veel jätkata, tähendas 10. augusti õnnetus siiski firma hävingut.