Eesti

Tõnis Erilaiu lehesaba | Kuidas Tallinn sai esimese alalise bussiliini 

Tõnis Erilaid, 27. mai 2021 00:05

Foto: Heiko Kruusi

„Laupäev 27. maist algab korraline auto-omnibusede liikumine Suurel Tartu maanteel Veneturu ja raudtee-ülesõidu vahel,“ kuulutas Fromhold Kangro Päewalehes 1922. aastal. Omnibussid sõitvat iga kuue kuni kaheksa minuti järel, teel on viis peatust ja sõit maksab 15 marka.

Raudteeülesõit oli Odra tänava juures, praeguse bussijaama lähedal. Kuulutus lubas, et uutest bussiliinidest teatakse peagi.

Räpinas sündinud ja Riia polütehnikumis ehitusinseneriks õppinud Kangro oli olnud Tartus ehitusettevõtja, siis Tallinna tulnud ja sai nüüd linnavalitsuselt loa bussiliinide avamiseks. Alustuseks oli tal viis Saksamaalt ostetud vana Daimleri kahekorruselist bussi, millelt kästi küll teine korrus maha lõhkuda – linn arvas, et Tartu maantee sillutis ei kannata kõrgeid ja raskeid sõiduriistu välja. Pealegi hakkasid majaomanikud kaebama, et omnibussid panevad majad rappuma, korstnad pragunevad ja toas varisevat laest krohvi.

Liin jäi siiski alles ja peagi sõitsid Kangro punased bussid Koplisse, Eesti Draamateatri juurest Suur-Juhkentali tänavale jm. Osa bussikeredest ehitas ärimees valmis oma autoparandustöökojas, mis paiknes aadressil Suur-Tartu maantee 53b.

Paraku mattus tema äri lõpuks võlgadesse ja sõidukid läksid 1926. aastal osaühisuse Mootor kätte, kes jätkas sõiduga samadel liinidel ja avas uusigi.

Tallinnas olid sõiduautodest tehtud bussid sõitnud Balti jaama ja Kopli vahel katseliselt küll juba 1908. aastal, kuid liinil polnud siiski edu.

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee