Eesti

Tõnis Erilaiu lehesaba | Kuidas Eestis valmis esimene kerglennuk 

Tõnis Erilaid, 10. märts 2021 00:14
Foto: PantherMedia/Scanpix
„Meie moodsad Ikarosed,“ pealkirjastab Rahvaleht 6. märtsil 1928. Jutt on kapten Matto ja leitnant Underi ehitatud väikesest spordilennukist, mida ajaleht kutsub õhu-mootortsükliks.

Ehitamine algas 1926. aasta kevadel, kui muretseti kahesilindriline mõnehobujõuline Harley-Davidsoni mootorrattamootor, rattad võeti ühelt vananenud lennukilt. Monoplaani kandepindadel tarvitati tavalist valget pesuriiet, propeller liimiti kokku saare- ja männipuust.

Paari-kolme kuuga oli ohvitseridel õhuväes teenimisest vabadel tundidel tehtud monoplaan valmis ja leitnant Under, kes oli kaptenist kergem mees, tegi sellega kolm katselendu. 

Tuli välja, et ülekoormusel töötav mootor hakkas õhus turtsuma, propeller ei vedanud päris  korralikult ja – mis peaasi – rasked rattad surusid lennuki nina alla.

Muidu läks nii õhkutõusmine kui ka maandumine korralikult. Ettevaatusest tõusis leitnant vaid pisut puulatvadest kõrgemale.

Rahvaleht kinnitab, et meestel on uus korralik tiibade katteriie käes ja uus propeller valmis. Jäi veel keeruline ülesanne: hankida hea kerglennukimootor ja siis saabki kerge masinaga juba pikemaid sõite teha.

Rahvaleht arvestas välja, et kui tavalise sõiduauto hinnaga saadud kerglennukit meie ilmade tõttu ka ainult kaheksa kuud aastas tarvitada, siis teeniks selle ehitamiseks kulunud raha end umbes 720 lennutunni ehk kolme aastaga tasa. 

REKLAAM JA KUULUTUSED

reklaam@ohtulehtkirjastus.ee