Foto: Teet Malsroos
Eesti
6. märts 2021, 00:11

Tõnis Erilaiu lehesaba | Kuidas sõdurid rongi lumest välja kaevasid

Neljapäeva, 5. märtsi õhtul 1931 algas kogu Eestis lumetorm. Linna vahel ei olnud asi eriti hull, aga maal kandis tugev tuul  tuhkja lume vaalu kokku. Järgmiseks hommikuks, mõni tund pärast möllu algust, olid maanteed ja raudteed põhjalikult umbes. Lumesahad saadeti küll kohe välja, kuid raudteel jäädi ikka hätta, sest lund ei jõutud laupäevakski teedelt ära koristada. Rongid hilinesid või kippusid halvemal juhul kitsarööpalistel raudteedel üldse käigust ära jääma. 

Balti jaamas külmusid automaatpöörangud kinni ning sulgesid sisse- ja väljasõitvatel rongidel tee. Üks kaubarongidest seisis seetõttu Ameerika tänava otsa kohal 40 minutit, kurtsid Tallinna ajalehed 7. märtsil.

„Hoopis halvasti käis aga Tallinna-Vääna kitsarööpalisel reisirongil,“ kirjutasid ajalehed. „See rabeles hangedes rohkem kui ükski teine rong. Lõpuks ei jäänud muud üle, kui saadeti salkkond sõdureid rongi lumest välja kaevama.“

Raske ei olnud üksi raudteel. „Aero lennuk lumetuisus,“ teatati Helsingist. „Laupäeval, 7. märtsil sattus Tallinnast Helsingisse sõitev Aero lennuk raske lumetuisu kätte, mille tagajärjel see ettevaatuse pärast paremaks pidas Söderskäri majaka juures maanduda. Neli reisijat ööbisid lennukis ja Helsingisse jõudsid nad alles pühapäeva hommikul,“ öeldi Soome ajalehtede uudisnupus. Söderskäri majakas asetseb saarestikus Porvoo ees ning sealt annab paadiga pealinna tund aega sõita.