(Illustreeriv foto.)Foto: Vida Press
Eesti
9. jaanuar 2021, 00:17

Tõnis Erilaiu lehesaba | Kuidas Eesti lennuk luuras Kaliningradi kohal

1998. aasta kolmapäeva, 13. jaanuari õhtul startis osaühingu Dolphin Eesti eraldusmärkidega lennuk L-29 Tartust ja võttis kursi Gdanskile. Inglastest piloodid Cliff Davidson ja Mark Geoffreys katkestasid pimeduse tõttu sõidu Kaunases.

Uuesti tõusti õhku järgmisel päeval ja siis läks skandaaliks.

Vene õhuvägede kinnitusel lennati algul enam-vähem piki Leedu ja Kaliningradi oblasti piiri 1000 meetri kõrgusel. Siis tehti aga ootamatu pööre ja siseneti luba küsimata Vene õhuruumi, kirjutab ajaleht Vaba Eestlane. Õhuvägede kindrali sõnul toodi lennuk hävitajate abiga alla. See operatsioon olevat läinud maksma 44 miljonit rubla.

Inglased selgitasid, et nad tahtsid lennuki eestlastelt ära osta ja olid seega proovilennul. Paraku sai aga kütus ootamatult otsa ja nad olid sunnitud Kalingradis hädamaanduma. Kuid Vene kindral ütles, et Eesti eraldusmärkidega lennukil jätkunuks vabalt kütust Gdanskisse lendamiseks ning seetõttu pole riigipiiri rikkumine põhjendatav. Ja üldse nägevat inglaste manööver rohkem luuramise moodi välja. 

Riieldi mis riieldi, kuid viie päeva pärast andsid Vene välisministeerium ja julgeolekuteenistus inglastele loa edasi lennata. Enne pidid nad aga trahvi tasuma.

Vaba Eestlane ei kirjutanud, kas inglased ostsid siis lõpuks lennuki eestlastelt ära või võtsid Davidson ja Geoffreys ilmaasjata ette retke, mis päädis mitmeks päevaks Vene türmis istumisega.