Foto: Heiko Kruusi
Eesti
24. november 2020, 00:00

Tõnis Erilaiu lehesaba | Kuidas vedur ilma juhita kihutama pääses (1)

„Teisipäeva õhtul kella poole üheteistkümne ajal juhtus Tallinnas Balti jaamas õnnetus, mida mõnel ajal enam ette pole tulnud,“ kirjutas Rahvaleht neljapäeval, 24. novembril 1927.

Nimelt oli vedur depoo ukse eest omal algatusel plehku pistnud, tagurdades Nunne tänava otsa juures oleval pöörangul otsa manööverdavale kaubarongile ja purustades oma tendri. Samuti pilbastas see manööverdajagi ühe vaguni ja vigastas kergemalt teisigi – ka reisirongi omi. Ülesõidukoha valvur oli küll kihutavat vedurit näinud ja sellele koos paari abilisega järele jooksnud, kuid ei jõudnud enam midagi ette võtta. Õnneks jõudis manööverdava rongi vedurijuht sellest välja hüpata ja keeras ründava veduri auru kinni, enne kui see jõudis suuremat pahandust teha. Parasjagu ülesõidule lähenenud Kopli bussi sõitjad pääsesid niigi hädavaevu veduri alla jäämisest.

Veduri perutamises süüdi olev tegelane leiti kähku üles. Kuna lokomotiiv pidi öösel sõitu minema, küttis raudteel kümmekond aastat teeninud Hans P. selle soojaks. Ta viis veduri depoost välja, mida kütjad ei tohtinud sisekorra järgi teha. Ta ei sulgenud ilmselt vedurit seisma pannes aururegulaatorit korralikult. See pääseski pikapeale auru survel valla ja nii panigi vedur omapäi sadama poole ajama. Õnneks oli pöörang seatud tupikus manööverdava rongi tarvis, sest sadamas ja teel sinna oleks perutav vedur võinud märksa rohkem kahju teha.