Peale sõda oli Türi-Tamsalu raudteel,nagu ka
teistel raudteedel,suur puudus reisivaguneist.Neid
oli vähe,lisaks mõni trofeevagun.Siis ehitatigi Mõi-
saküla ja Tallinn-Väike depoodes meistrite ja töölis-
te poolt osa kaubavaguneid ümber reisivaguneiks.
Neil vaguneil olid pikad pingid seinte ääres,bursui-
kaahi vaguni keskel ja kitsad aknad,kust suurt välja
ei näinudki.Aga sõita oli vaja ja nii tol ajal Türi-Tam-
salu raudteel sõidetigi.Vahel oli reisiseltskond tore
ja sõit möödus kiiremini ning juttu jätkus nagu aas-
taid hiljem Pauligi-kohvireklaamis lubati.
1932.a. valmis Vajangul uus raudteejaama hoo-
ne.See sai samasugune,nagu Kaarli jaamahoone,
valmides tüüpprojekti järgi.Seni oli Vajangul,aga ka
Võhmutal,Järva-Jaanis ja Vodjal jaamahoonete ase-
mel kasutatud barakke või rööbastelt äratõstetud
kaubavaguneid.Need ei täitnud ajapikku oma ees-
märke ja riivasid ka silma.Teistesse jaamadesse,
peale Vajangu,rajati küll puidust hooned juba varem,
ent ometi olid needki palju paremad,kui eelpool-
kirjeldatud lahendused ja toimisid nii 1972.aastani.
Tartus,18.juunil 2021.a.
1938.a. kasutuselevõetud rööbasomnibussid Ro.11
ja Ro.12 kandsid kolme nime: Järva ekspress,Järva
Liblik ja Viitak.Viimane nimetus tulenes tolleaegse
teedeministri N.Viitak`i järgi,kes vägagi toetas röö-
basomnibusside kasutuselevõtmist.Need rööbas-
omnibussid olid rahva poolt väga hinnatud ja soosi-
tud sõidukid: peale ilusa ja moodsa välimuse pak-
kusid nad ka head,kiiret ja mugavat sõiduelamust.
Rahvale meeldisid nad väga.Igakord,kui rööbasbus-
sid peatusid näiteks Paide,Vodja,Järva-Jaani jt. jaa-
mades,kogunes sinna rahvast: nii sõitasoovijaid,kui
ka uudishimulikke,keda köitis uus tehnika.
1936.a. rajati Tamsalu jaama ümberlaadimisplat-
vorm,hõlbustamaks ümberlaadimistöid kitsa- ja
laiarööpmelise raudtee vahel.
Tamsalu jaamas oli ka raudteetööliste elumaja
Nr.6,mida kohalikud tunnevad Kuke lossi nime all.
2021.a. olid sellest alles ainult varemed.Sama hal-
vasti läks ka Tamsalu kitsaröpmelise jaamahoonel.
Tartus,16.juunil 2021.a.
Eesti Vabariigi ajal,1936.a.,ehitati Tamsalu jaa-
mas uus ümberlaadimisplatvorm,hõlbustamaks
laadimistöid.
Tamsalu jaamas oli raudteetööliste elumaja Nr.
6,mida kohalikud tundsid Kuke lossi nime all.Sel
majal oli ka kaks keerdtreppi.2021.a. olid sellest
järel vaid varemed,nagu Pirita kloostrist...Väga hal-
va seisus oli ka Tamsalu vana kitsarööpmelise jaamahoone: see lasti uute omanike poolt käest
ära ja hiljem polnud hoonel isegi enam katust...
Tartus,16.juunil 2021.a.
Türi-Tamsalu raudteel veeti Nõukogude ajal ka
raskekaalulisi kaubaronge mootorveduritega
TU2.Ajakirjanduses ilmusid siis artiklid,et see ja
see vedurijuht on toimetanud raskekaalulise ron-
gi sihtjaama.Jaamateenijad pidid vedurimeestele
kindlustama nn.rohelise koridori,et rong viperus-
teta kohale jõuaks ega teel hilineks.
Ka olid jaamateenijatel kohustuseks täita va-
gunite laadimis- ja tühjendamisnormid,jälgida tu-
li ka vagunite seisuaja norme jms.
Nõukogude ajal oli Türi-Tamsalu raudteel käi-
gus kaks reisirongipaari päevas.
Tartus,16.juuni
eisuaja norme).
1938.a. kasutuselevõetud rööbasomnibussid
Ro.11 ja Ro.12 peatusid peale tavajaamade reisijate
soovi korral nende mahaminekul ja pealetulekul ka
jaamadevahelistes teivasjaamades,millisteks olid:
Alliku,Mäo,Eetla (ka Öötla),Õle,Illivere ja Araski.Tei-
sed rongid neis teivaspeatustes ei peatunud kunagi.
Teivaspeatused,peale Araski,olid kasutuses 1938.a.-1941.a.peale mida neid ei vajatud.Seda tin-
gis asjaolu,et Ro.11 hävitati 1941.a. Türi jaamas ja
Ro.12 oli sakslaste käsutuses 1944.a. Aastatel
1935./36. kasutati sel raudteel DeM.-ronge Nr.1-4.
Tartus,16.juunil 2021.a.
Türi-Tamsalu raudtee suureks probleemiks oli
eriti 1920.a.-1924.a. Järva-Jaani-Tamsalu lõigul
see,et talveti tuiskas raudtee lumesse kinni.Nii
juhtus,et reisijad istusid rongides lõksus teinekord
kaks-kolm päeva,enne kui tee vabastati,seisis ka
kaubaliiklus.Siis kutsuti sahk töölistega appi.
Kuna raudtee läbis tuisurohkeid alasid,öeldi,et
edaspidi võtkegi lisaks sahale ka rong kaasa.Mui-
du juhtus nii,et sahk sõitis,ajas lund ja see langes
kohe uuesti raudteele tagasi,abi polnud.
Tartus,14.juunil 2021.a.
9.detsembril 1938.a. avati pidulikult Paide uus ja
moodne kahekordne jaamahoone suure rahvahulga
osavõtul.Seda hoonet avas teedeminister N.Viitak
koos Raudteede Talituse jt. kutsutud külalistega,
Paide saabusid nad mootorrongiga.
Vana jaamahoone oli ehitatud 1899.a. ja amorti-
seerunud,ei kannatanud ka taastamist.
Uus Paide jaamahoone,mis sai kahekordne,oli
toona üks moodsamaid kitsarööpmelisel.
Enne uue jaamahoone valmimist täitsid selle
aset rööbastelt mahatõstetud kaubavagunid.
Tartus,14.juunil 2021.a.
KOMMENTAARID (9)