Eesti

Tõnis Erilaiu lehesaba | Kuidas 62 kilomeetrit raudteed riigile muret tegi (9)

LISA KOMMENTAAR

Tarmo Ross19. juuni 2021, 10:59
Peale sõda oli Türi-Tamsalu raudteel,nagu ka teistel raudteedel,suur puudus reisivaguneist.Neid oli vähe,lisaks mõni trofeevagun.Siis ehitatigi Mõi- saküla ja Tallinn-Väike depoodes meistrite ja töölis- te poolt osa kaubavaguneid ümber reisivaguneiks. Neil vaguneil olid pikad pingid seinte ääres,bursui- kaahi vaguni keskel ja kitsad aknad,kust suurt välja ei näinudki.Aga sõita oli vaja ja nii tol ajal Türi-Tam- salu raudteel sõidetigi.Vahel oli reisiseltskond tore ja sõit möödus kiiremini ning juttu jätkus nagu aas- taid hiljem Pauligi-kohvireklaamis lubati.
Tarmo Ross18. juuni 2021, 16:55
1932.a. valmis Vajangul uus raudteejaama hoo- ne.See sai samasugune,nagu Kaarli jaamahoone, valmides tüüpprojekti järgi.Seni oli Vajangul,aga ka Võhmutal,Järva-Jaanis ja Vodjal jaamahoonete ase- mel kasutatud barakke või rööbastelt äratõstetud kaubavaguneid.Need ei täitnud ajapikku oma ees- märke ja riivasid ka silma.Teistesse jaamadesse, peale Vajangu,rajati küll puidust hooned juba varem, ent ometi olid needki palju paremad,kui eelpool- kirjeldatud lahendused ja toimisid nii 1972.aastani. Tartus,18.juunil 2021.a.
Tarmo Ross17. juuni 2021, 16:46
1938.a. kasutuselevõetud rööbasomnibussid Ro.11 ja Ro.12 kandsid kolme nime: Järva ekspress,Järva Liblik ja Viitak.Viimane nimetus tulenes tolleaegse teedeministri N.Viitak`i järgi,kes vägagi toetas röö- basomnibusside kasutuselevõtmist.Need rööbas- omnibussid olid rahva poolt väga hinnatud ja soosi- tud sõidukid: peale ilusa ja moodsa välimuse pak- kusid nad ka head,kiiret ja mugavat sõiduelamust. Rahvale meeldisid nad väga.Igakord,kui rööbasbus- sid peatusid näiteks Paide,Vodja,Järva-Jaani jt. jaa- mades,kogunes sinna rahvast: nii sõitasoovijaid,kui ka uudishimulikke,keda köitis uus tehnika.
Tarmo Ross16. juuni 2021, 13:30
1936.a. rajati Tamsalu jaama ümberlaadimisplat- vorm,hõlbustamaks ümberlaadimistöid kitsa- ja laiarööpmelise raudtee vahel. Tamsalu jaamas oli ka raudteetööliste elumaja Nr.6,mida kohalikud tunnevad Kuke lossi nime all. 2021.a. olid sellest alles ainult varemed.Sama hal- vasti läks ka Tamsalu kitsaröpmelise jaamahoonel. Tartus,16.juunil 2021.a.
Tarmo Ross16. juuni 2021, 13:25
Eesti Vabariigi ajal,1936.a.,ehitati Tamsalu jaa- mas uus ümberlaadimisplatvorm,hõlbustamaks laadimistöid. Tamsalu jaamas oli raudteetööliste elumaja Nr. 6,mida kohalikud tundsid Kuke lossi nime all.Sel majal oli ka kaks keerdtreppi.2021.a. olid sellest järel vaid varemed,nagu Pirita kloostrist...Väga hal- va seisus oli ka Tamsalu vana kitsarööpmelise jaamahoone: see lasti uute omanike poolt käest ära ja hiljem polnud hoonel isegi enam katust... Tartus,16.juunil 2021.a.
Tarmo Ross16. juuni 2021, 13:16
Türi-Tamsalu raudteel veeti Nõukogude ajal ka raskekaalulisi kaubaronge mootorveduritega TU2.Ajakirjanduses ilmusid siis artiklid,et see ja see vedurijuht on toimetanud raskekaalulise ron- gi sihtjaama.Jaamateenijad pidid vedurimeestele kindlustama nn.rohelise koridori,et rong viperus- teta kohale jõuaks ega teel hilineks. Ka olid jaamateenijatel kohustuseks täita va- gunite laadimis- ja tühjendamisnormid,jälgida tu- li ka vagunite seisuaja norme jms. Nõukogude ajal oli Türi-Tamsalu raudteel käi- gus kaks reisirongipaari päevas. Tartus,16.juuni eisuaja norme).
Tarmo Ross16. juuni 2021, 13:00
1938.a. kasutuselevõetud rööbasomnibussid Ro.11 ja Ro.12 peatusid peale tavajaamade reisijate soovi korral nende mahaminekul ja pealetulekul ka jaamadevahelistes teivasjaamades,millisteks olid: Alliku,Mäo,Eetla (ka Öötla),Õle,Illivere ja Araski.Tei- sed rongid neis teivaspeatustes ei peatunud kunagi. Teivaspeatused,peale Araski,olid kasutuses 1938.a.-1941.a.peale mida neid ei vajatud.Seda tin- gis asjaolu,et Ro.11 hävitati 1941.a. Türi jaamas ja Ro.12 oli sakslaste käsutuses 1944.a. Aastatel 1935./36. kasutati sel raudteel DeM.-ronge Nr.1-4. Tartus,16.juunil 2021.a.
Tarmo Ross14. juuni 2021, 12:32
Türi-Tamsalu raudtee suureks probleemiks oli eriti 1920.a.-1924.a. Järva-Jaani-Tamsalu lõigul see,et talveti tuiskas raudtee lumesse kinni.Nii juhtus,et reisijad istusid rongides lõksus teinekord kaks-kolm päeva,enne kui tee vabastati,seisis ka kaubaliiklus.Siis kutsuti sahk töölistega appi. Kuna raudtee läbis tuisurohkeid alasid,öeldi,et edaspidi võtkegi lisaks sahale ka rong kaasa.Mui- du juhtus nii,et sahk sõitis,ajas lund ja see langes kohe uuesti raudteele tagasi,abi polnud. Tartus,14.juunil 2021.a.
Tarmo Ross14. juuni 2021, 12:08
9.detsembril 1938.a. avati pidulikult Paide uus ja moodne kahekordne jaamahoone suure rahvahulga osavõtul.Seda hoonet avas teedeminister N.Viitak koos Raudteede Talituse jt. kutsutud külalistega, Paide saabusid nad mootorrongiga. Vana jaamahoone oli ehitatud 1899.a. ja amorti- seerunud,ei kannatanud ka taastamist. Uus Paide jaamahoone,mis sai kahekordne,oli toona üks moodsamaid kitsarööpmelisel. Enne uue jaamahoone valmimist täitsid selle aset rööbastelt mahatõstetud kaubavagunid. Tartus,14.juunil 2021.a.